Speel in op de informatiebehoefte van jong talent en vind jouw toekomstige collega’s
Als jij terugdenkt aan jouw studententijd, dan denk je misschien terug aan de (legendarische) feesten, jouw kleine studentenkamer, aan de colleges, de tentamens of aan die huisgenoot die op het toilet in slaap viel. Hoe dan ook is de studententijd voor velen een vrij onbezorgde tijd, waarin studiepunten halen en geld bijverdienen de belangrijkste zaken zijn. Toch breekt tegen het einde van je studie de tijd aan om antwoord te hebben op de aloude vraag: “Wat wil ik later worden?”. En dat is best een lastige vraag om te beantwoorden, als je nog geen goed beeld hebt hoe het werkende leven er uit ziet. Wil jij echt inspelen op de informatiebehoefte van jong talent? Sta dan stil bij deze overgang van studeren naar werken en de vragen die jong talent daarbij kan hebben.
Hoe benader je jong talent
Een student of afstudeerder heeft als junior hele andere vragen dan de medior of senior kandidaten die jij aan wilt nemen. Als jij jong talent wilt bereiken, is het dus niet alleen belangrijk om te weten waar je ze gaat bereiken, maar misschien nog wel belangrijker hoe je ze gaat benaderen. Als jij namelijk met bedrijfscijfers gaat strooien en met goede secundaire arbeidsvoorwaarden die een student (nog) weinig zeggen, dan sla je de plank mis. Vergelijk het met een saai college dat je ongetwijfeld ooit gehad hebt, de boodschap komt dan totaal niet aan. Wat werkt dan wel? Houd rekening met wat een student beweegt en speel daar op in. Bedenk welke aspecten van jouw organisatie relevant zijn voor jong talent en breng die op een aansprekende manier naar buiten. Hoe? Daar vertellen we je graag meer over.
De ene student is de andere niet
Natuurlijk zijn niet alle studenten hetzelfde. Sommige studenten zijn erg ambitieus, weten waar ze heen willen, kiezen stages die bij hun doel passen en zijn bezig om een netwerk op te bouwen. Andere studenten zijn vooral bezig met het halen van hun studie, genieten van alles wat het studentenleven te bieden heeft en beginnen pas te denken aan hun loopbaan wanneer ze het diploma in de pocket hebben. En hier zit natuurlijk nog van alles tussenin. Ook heeft een IT student andere interesses dan een student geschiedenis. Zoek jij studenten met een bepaalde studieachtergrond, verdiep je dan in deze doelgroep en neem dit mee in jouw benadering. In deze blog gaan we in op de algemene overeenkomsten die studenten hebben.
Informatiebehoefte van jong talent
Jong talent heeft, naast misschien wat werkervaring tijdens een bijbaantje, enkele stages en wat ervaring bij een studievereniging of een bestuur, weinig tot geen werkervaring. Zij hebben dus nog een beperkt beeld van wat het werkende leven inhoudt. Dat is dan ook hetgeen waar ze meer over willen weten. Ga daarom in op de volgende zaken:
Hoe ziet een werkdag eruit?
Wat doe je nou de hele dag als je aan het werken bent als functie X of Y? Dit is voor werkende mensen heel vanzelfsprekend, maar voor iemand die nog geen serieuze baan heeft gehad is dit hele waardevolle informatie. Vertel er meer over of beter nog: laat het zien met behulp van ambassadeurs!
Bedrijfscultuur/collega’s
Werksfeer is voor iedereen belangrijk, maar helemaal als je net start. Beschrijf en laat zien hoe het er echt aan toe gaat bij jullie. Alleen zo kan een kandidaat bepalen of jouw organisatie iets voor hem of haar is. Maar let op: als de realiteit niet met jouw verhaal overeenkomt, dan is een kandidaat snel weer vertrokken. Daar gaat veel geld en tijd mee verloren.
Product/dienst
Zoom in op jouw product(en) en/of dienstverlening. Vaak is dit de eerste motivatie om jouw bedrijf te overwegen, omdat studenten in deze interessante branche hun bijdrage willen leveren. Zelfs als het product of de dienst, in jouw ogen, niet het meest spannende is, zijn er aspecten te benoemen die een kandidaat toch heel aansprekend vindt.
Salaris
We kunnen er niet omheen, het salaris is belangrijk. Als je veel extra’s te bieden hebt dan is dit voordelig, maar vergeet niet dat concurrenten net zo hard op jouw doelgroep azen. Als je je niet meegaat met de markt, is een leuk bedrijfsfeestje of een dartboard niet genoeg om kandidaten jouw kant op te krijgen.
TIP: Maak hetgeen jij te bieden hebt concreet. Een auto van de zaak of een winstuitkering zal iemand eerder overtuigen dan lege begrippen zoals “uitstekende secundaire arbeidsvoorwaarden” of “een marktconform salaris”.
Ontwikkelingsmogelijkheden
Een pas afgestudeerde kandidaat is dan wel klaar met zijn studie, maar is zeker nog niet uitgeleerd. Jong talent wil zich ontwikkelen. Lever hier als werkgever een bijdrage aan en laat duidelijk zien hoe je dit doet. Schets een duidelijk groeipad en biedt de bijbehorende praktijkervaring en cursussen.
Het verschil maken
Misschien wel het belangrijkste element. Starters willen het verschil kunnen maken bij jouw organisatie, en dat het liefste ook op maatschappelijk gebied. Laat zien hoe jonge collega’s in jouw organisatie de ruimte krijgen om direct mee te doen en belangrijk te zijn in een project of voor de organisatie. Het is van grote toegevoegde waarde om jouw medewerkers aan het woord te laten en hun verhaal over werken bij jouw bedrijf als ambassadeurs te delen. Jong talent kan zich zo met jouw jonge collega’s identificeren en het “dat wil ik ook” gevoel ontwikkelen.
Employer branding
Er zijn vele mogelijkheden om in te spelen op de informatiebehoefte van jong talent en hen te laten zien wat jouw organisatie te bieden hebt. Employer branding is de overkoepelende term waaronder eigenlijk alle activiteiten vallen die je onderneemt om jouw werkgeversmerk op de kaart te zetten. Enkele voorbeelden van hoe je jouw organisatie op de kaart kan zetten bij jong talent:
- Social media
Sociale media bieden jou de kans om een levendige community op te bouwen. Door regelmatig aansprekende en interactieve berichten te delen kan je een kijkje in de keuken van jouw organisatie geven en zo top of mind blijven als werkgever. Volgers zien jouw berichten vanzelf op hun tijdslijn verschijnen. - Online campagnes
De meeste social media kanalen bieden je de mogelijkheid om online te adverteren en zo jouw community nog verder te laten groeien. Online campagnes bieden je de mogelijkheid om jouw vacature(s), evenement(en) of andere leuke berichten gericht onder de aandacht te brengen bij jouw doelgroep. - Offline branding
Alle studenten hebben een overeenkomst, namelijk dat ze naar hun onderwijsinstelling gaan om te studeren. Benut die plek, door jezelf offline onder de aandacht te brengen. Denk aan postercampagnes, adverteren of het uitdelen van goodies met jouw logo. - Evenementen
Er is een groot aanbod aan evenementen dat wordt georganiseerd door studieverenigingen en onderwijsinstellingen, waar je gemakkelijk bij aan kan sluiten. Kijk goed naar het soort evenement, de vertegenwoordigde studies en natuurlijk de kosten, om te bepalen welk evenement bij je past. Je kan zelf natuurlijk ook een inhousedag of een e-housedag organiseren. Dit soort evenementen bieden je de gelegenheid om jezelf goed te presenteren als werkgever.
Tot slot
Wat je ook doet, zorg dat je het goed doet. Dit klinkt heel flauw, maar knoop het in je oren. Als jij niet goed inspeelt op de informatiebehoefte van jouw doelgroep, dan zijn alle activiteiten veel minder effectief. Employer branding activiteiten kosten geld, maar eigenlijk kun je ze pas duur noemen als je jouw boodschap niet goed vormgeeft en geen goede opvolging geeft aan jouw activiteiten. Wanneer je de informatiebehoefte van jouw doelgroep negeert, betaal je altijd te veel. En dat is zonde!
Natural Talent
Wil jij in contact komen met talent en kan je wel wat hulp gebruiken? Recruitment is onze passie en we sparren hier graag over. Heb je vragen? Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek.