De Toegevoegde Waarde van een Employer Branding Specialist
Geschreven door: Marco Schurink
In zee gaan met een employer branding specialist? Een vraag die vele organisaties zichzelf stellen. Als je als bedrijf streeft naar groei en succes, wordt het opbouwen van een sterk werkgeversmerk steeds essentiëler. Het hebben van een aantrekkelijke en onderscheidende identiteit als werkgever is niet alleen cruciaal voor het aantrekken van toptalent, maar ook voor het behouden van bestaande werknemers en het stimuleren van bedrijfsprestaties.
In deze blog gaan we dieper in op de voordelen van het inhuren van een employer branding specialist. Zo ontdek jij de voordelen van het in huis hebben van alle employer branding kennis.
Wat heeft een Employer Branding Specialist jou te bieden?
Diepgaand begrip van employer branding principes
Sterke kennis van employer branding principes is cruciaal voor het uitvoeren van effectieve employer branding strategie. Het gaat niet alleen om het kennen van de termen, maar ook om het begrijpen van de diepere betekenis en impact ervan op jouw bedrijf en werknemers. Een employer branding specialist zal zich bezighouden met het ontrafelen van de kernwaarden van jouw bedrijf en hoe deze resoneren met potentiële en bestaande werknemers.
Dit stelt een specialist in staan om een unieke employer value proposition te ontwikkelen die niet alleen de voordelen van werken bij jouw bedrijf belicht, maar ook de cultuur en missie van jouw organisatie weerspiegelt. Door deze diepgaande kennis kunnen employer branding specialisten een authentiek en aantrekkelijk werkgeversmerk creëren dat aansluit bij de juiste doelgroep(en). Dit resulteer in betere werving, hogere werknemersbetrokkenheid en verbeterde bedrijfsresultaten.
Marktonderzoek en analyse
Een employer branding specialist bezit ook over de juiste vaardigheden en bronnen om een marktonderzoek en analyse uit te voeren. Hier draait het niet alleen om het kijken naar de huidige trends, maar ook om het zoeken naar verborgen inzichten die jouw organisatie een concurrentievoordeel kunnen geven.
Een employer branding specialist gaat op onderzoek uit naar wat potentiële werknemers drijft, wat hun behoeften en verwachtingen zijn, en waar ze naar op zoek zijn in een werkgever. Dit bestaat, onder andere, uit het analyseren van demografische gegevens, het bestuderen van arbeidsmarktstatistieken en het onderzoeken van online recensies. Door deze analyse kan een employer branding specialist niet alleen de huidige stand van zaken begrijpen, maar ook anticiperen op toekomstige trends en behoeften, en op deze manier een sterke employer branding strategie ontwikkelen.
Planning en uitvoering
Een employer branding specialist begint met een grondige analyse van de huidige situatie van jouw organisatie. Er wordt gekeken naar wat werkt en wat niet, en er komt een plan om het werkgeversmerk te versterken. Dit bestaat uit doelstellingen stellen, de doelgroep(en) bepalen, en beslissen welke kanalen en berichten het beste werken. Vervolgens is het aan de specialist om dit uit te voeren. Allerlei activiteiten worden gecoördineerd, van interne campagnes tot externe advertenties, om ervoor te zorgen dat alles op rolletjes loopt. Op deze manier wordt de visie van jouw bedrijf tot leven gebracht wat bijdraagt aan jouw succes op lange termijn.
Communicatie- en marketingvaardigheden
Om als organisatie effectief te communiceren, moet je goed begrijpen welke doelgroep je wilt aanspreken. Employer branding specialisten hebben veel ervaring met het bereiken van deze doelgroepen en weten op welke manier ze dit moeten vertalen naar de buitenwereld. Maar het draait niet alleen om uitgaande communicatie: het is ook belangrijk om te luisteren naar de feedback van potentiële en bestaande werknemers en deze terugkoppeling te gebruiken om het werkgeversmerk voortdurend te verbeteren.
Ook de sterke marketingvaardigheden van een employer branding specialist komen goed van pas om jouw employer brand effectief te promoten. Van het ontwikkelen van een aantrekkelijke en overtuigende boodschap tot het creëren van aantrekkelijk visuele content en het gebruiken van data om de impact van inspanningen te meten en te optimaliseren.
Talentacquisitie en retentiestrategieën
Dit vormt het hart van de activiteiten van een employer brandig specialist. Het draait immers allemaal om het aantrekken en behouden van toptalent. Als het gaat om talentacquisitie zijn employer branding specialisten verantwoordelijk voor het ontwikkelen en implementeren van strategieën om kwalitatief goede kandidaten aan te trekken. Van het schrijven van aantrekkelijke vacatureteksten tot het actief benaderen van potentiële kandidaten. Vaak werken employer branding specialisten nauw samen met HR-teams om het wervingsproces te stroomlijnen.
Het werk van een employer branding specialist houdt echter niet op zodra een nieuwe werknemer aan boord is. Ze spelen ook een cruciale rol in het bevorderen van werknemersbetrokkenheid en het verlagen van het personeelsverloop door middel van effectieve retentiestrategieën. Denk hierbij aan het creëren van een positieve werkcultuur, het bieden van ontwikkelingsmogelijkheden en het luisteren naar de behoeften en zorgen van werknemers. Opnieuw zal er nauw worden samengewerkt met werknemers binnen HR.
Creativiteit en innovatie
Hier gaat het niet alleen om het volgen van trends, maar ook om het bedenken van nieuw manieren om op te vallen en impact te maken in de steeds veranderende arbeidsmarkt. Employer branding specialisten hebben frisse ideeën en kunnen out-of-the-box denken om het werkgeversmerk een boost te geven.
Creativiteit is essentieel bij het ontwikkelen van boeiende employer branding campagnes en initiatieven. Of het nu gaat om het bedenken van pakkende slogans, het ontwerpen van visueel aantrekkelijke content, of het organiseren van creatieve evenementen. Employer branding specialisten zijn in staat om jou als organisatie op te laten vallen en de aandacht te trekken van potentiële kandidaten.
Innovatie is ook van enorm belang. Employer branding specialisten zijn voortdurend op zoek naar nieuw manieren om het werkgeversmerk te versterken en te verbeteren. Van het verkennen van nieuw tools tot het testen van nieuwe strategieën: het hoort er allemaal bij.
Is een Employer Branding Specialist iets voor jou?
Of jij als organisatie een employer branding specialist aan het team moet toevoegen, hangt af per organisatie. Je kan iemand aannemen die hier verantwoordelijk voor gaat zijn binnen jouw organisatie, of kan je een extern bureau inhuren. Met deze blog hopen we in ieder geval dat je een goed beeld hebt van de potentie en de toegevoegde waarde van een employer branding specialist.
Benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen? Neem eens een kijkje naar ons werk of neem vrijblijvend contact met ons op.