fbpx
HomeBlogsRecruitment van Starters via Social Media
Employer branding

Recruitment van Starters via Social Media

Geschreven door Sebastiaan van Haren

Geschreven door: Sebastiaan van Haren

Recruitment van Starters via Social Media

Het gebruik van Facebook, LinkedIn, Twitter en andere social media kanalen voor de recruitment van starters, ook wel social recruiting genoemd, zit de laatste jaren sterk in de lift. Omdat, wanneer je op zoek bent naar starters, je je als recruiter richt op generaties die zijn opgegroeid met deze onlinenetwerken, kun je niet om social media heen. Maar wat zijn de beste manieren waarop jij social media effectief in kunt zetten voor het werven van starters? We vertellen het je in deze blog.

Recruitment van starters via social media – 7 tips

1. Creëer een sterk employer brand op social media

Hoe jij je organisatie presenteert op social media, vertelt wie jij bent als werkgever. Je social media aanwezigheid draait namelijk grotendeels om je identiteit. Kijk eens kritisch naar de visuele aankleding van je pagina’s, de korte beschrijving van je organisatie en de continuïteit, inhoud en diversiteit van je berichten. Onderschrijven deze de EVP van je organisatie? Voelt een student of starter uit jouw doelgroep zich door je complete presentatie aangetrokken, of juist afgestoten? Het is belangrijk dat hetgeen je uit wilt stralen (wie je als werkgever bent) ook duidelijk naar voren komt via social media.

2. Deel aansprekende carrière gerelateerde content

De belangrijkste vraag die je jezelf dient te stellen is: wat wil een starter, een potentiële medewerker, van mij weten? De content die je deelt met je volgers dient namelijk relevant te zijn voor het doel dat je nastreeft: de employer branding van je organisatie en de recruitment van starters. Je berichten moeten je doelgroep aanspreken om relevante volgers te kunnen krijgen én behouden. Starters krijgen graag inzicht in carrière gerelateerde onderwerpen, zoals bedrijfscultuur, doorgroeimogelijkheden, sollicitatieproces en werkervaringen. Daarmee wek je de interesse van je doelgroep. Wil je meer weten over wat je het beste kunt delen en hoe vaak? Lees het hier.

3. Deel vacatures, maar doe het anders

Vacatures worden op social media niet gevonden via trefwoorden. Ze worden gezien door je volgers, of worden gevonden doordat je volgers een vacature delen, liken, aanbevelen of anderszins viraal verspreiden. Je zult startersfuncties dus op een andere manier onder de aandacht moeten brengen, dan je op een vacaturebank gewend bent. Een platte vacature spreekt namelijk niet direct tot de verbeelding.

Het beste dat je kunt doen, is je sstarter vacature een paar keer per week tussen je reguliere nieuwsitems publiceren, en deze verrijken met bijvoorbeeld relevante video’s, foto’s en ervaringen van medewerkers op eenzelfde functie. Zo maak je het voor iemand aantrekkelijker om je vacature te liken of delen. Het wordt gemakkelijker om de vacature aan de juiste persoon aan te raden en interessanter om op je vacature te reageren.

4. Reageer, en doe het snel

Starters en studenten zijn eraan gewend altijd in contact te staan met hun netwerk. Stellen zij een vraag, dan verwachten zij niet alleen van hun vrienden direct antwoord, ook van jou. Dit betekent dat het essentieel is om continu je social media platformen te monitoren en om snel te reageren op vragen of relevante opmerkingen. Doe je dit, dan kom je over als attent, verdien je de nodige kudo’s (goodwill) en laat je zien dat je als werkgever ‘bij de tijd’ bent. De aandachtspanne van studenten en starters is kort, dus hoe beter dat jij in staat bent om ‘in het moment’ te reageren, hoe groter de kans op waardevolle interactie.

5. Sta social media gebruik onder werktijd toe

Toegang tot social media platformen blokkeren op bedrijfscomputers, terwijl je medewerkers er via hun mobiele telefoon 24/7 toegang toe hebben, is op zijn minst kortzichtig, maar het is waarschijnlijker dat dit je bedrijf onder starters neerzet als ouderwets en bekrompen. Social media hebben voor studenten en starters betrekking op alle aspecten van het leven, inclusief hun professionele ontwikkeling. Ze gebruiken het voor communicatie in projecten, doen er kennis op binnen hun vakgebied en bouwen er aan hun zakelijke netwerk. Sta het gebruik van social media onder werktijd dus toe.

6. Geef je medewerkers de kans als ambassadeur op te treden

De personen die het beste kunnen verwoorden dat jij een goede werkgever bent, en die uitstekend kunnen bepalen wie er bij je organisatie past, zijn je eigen medewerkers. Stimuleer je jouw medewerkers om via een referral programma vacatures met hun (social media) netwerk te delen, dan zal je ervaren dat dit resulteert in sterke kandidaten tegen lage kosten.   Betere ambassadeurs voor je organisatie bestaan er niet!

7. Kom achter dat logo vandaan

Niets is zo onpersoonlijk als communiceren met een logo. Toch wordt dit op social media heel veel gedaan. Wil je starters voor je winnen, laat dan zien wie je social media pagina’s beheren, zorg ervoor dat hun social media profielen bereikbaar zijn en laat duidelijk merken met wie men de interactie aangaat. Verklein daarnaast de afstand tussen starters en je bedrijf door ook reguliere medewerkers bij je pagina’s te betrekken. Het presenteert je als een transparante, eerlijke werkgever en maakt de stap om contact met je op te nemen vele malen laagdrempeliger.

Bepaal je social media strategie

Voor de recruitment van starters kan je simpelweg niet om social media heen. Toch is het voor veel campus recruiters moeilijk om social media goed in te zetten. Hou je bij het bepalen van je social media strategie echter rekening met de tips die we je hebben gegeven, dan zijn we er van overtuigd dat ook jij social media succesvol in kunt zetten voor het versterken van je employer brand en het werven van starters. Hulp nodig? Neem gerust contact met ons op.

Section conversion background

Intressant artikel? Vergeet niet te delen