Een Krachtige Recruitmentsite Neerzetten
Geschreven door: Lisanne van den Kieboom – de Graef
Jouw recruitmentsite is dé plek waar jouw doelgroep verandert van een kandidaat in een sollicitant. Vrijwel al jouw recruitment activiteiten verwijzen naar dit centrale punt waar jouw doelgroep meer informatie kan vinden én hun interesse in jouw organisatie kenbaar kan maken. In deze blog vertellen we je wat er niet mag ontbreken op jouw werken-bij-site zodat jij deze optimaal in kunt richten en conversies kunt realiseren.
De toegevoegde waarde van een goede recruitmentsite
Jouw recruitmentsite; de plek waarop jij bezoekers een inkijkje geeft in jouw organisatie, laat zien waar je voor staat, projecten en successen uit kunt lichten, medewerkers (oftewel ambassadeurs) aan het woord laat en echt kunt laten zien wat jouw bedrijf een interessante werkgever maakt. Het is ook de plek waar jij vacatures deelt en evenementen aankondigt. Op deze website laat je kandidaten converteren, bijvoorbeeld in de vorm van een sollicitatie, aanmelding voor jouw talentpool of inschrijving voor jouw event. Op die manier maakt jouw doelgroep zijn of haar interesse in jouw organisatie kenbaar. Hier smeed je het ijzer wanneer het heet is.
Deze onderdelen mogen niet ontbreken
Een converterende recruitmentsite is goed vindbaar, overzichtelijk en voorziet in de informatiebehoefte van jouw doelgroep. Aansprekend beeldmateriaal (foto en video) en logische klikpaden zijn de basis. Zorg er daarnaast voor dat jouw website ook geschikt is voor gebruik op mobiele apparaten. Jong talent gebruikt namelijk het meeste hun telefoon. Met het oog op effectieve recruitment mogen de volgende onderdelen in ieder geval niet ontbreken op jouw werken-bij-website:
- Projecten / werkzaamheden
Wat doe je nou precies als bedrijf en aan welke projecten werk je veelal? Welke successen behaal je? Kortom: welk verschil kan (jong) talent maken binnen jouw organisatie? Door inzicht te geven in werkzaamheden en projecten kan jouw doelgroep bepalen of ze hier onderdeel van uit willen maken. - Medewerkers / ambassadeurs
Laat zien wie jouw medewerkers zijn. Door deze ambassadeurs een podium te geven in de vorm van blogs, vlogs en ervaringsverhalen laat je met authentieke content zien wie jouw personeel is en hoe zij hun baan ervaren. Jouw doelgroep kan zich hiermee identificeren en warm gemaakt worden voor een carrière bij jouw organisatie. - Informatie over de visie/missie van jouw bedrijf
Maak duidelijk waar jij als bedrijf voor staat, wat jouw visie, missie en kernwaarden zijn. Probeer dit waar mogelijk ook te verenigen met wie je bent als werkgever. Iemand die op een werken-bij-website informatie over een bedrijf zoekt, doet dat uit het oogpunt van een toekomstige carrière. Zorg dat je uitstraalt wat jouw zo’n unieke werkgever maakt en waarom jouw websitebezoeker bij jou wil komen werken. - Evenementen
Organiseer je binnenkort een inhousedag (of e-housedag), neem je deel aan een bedrijvendag of een ander evenement (bijvoorbeeld in samenwerking met een studievereniging), zet dit dan op jouw recruitmentsite. Maak een agenda. Zo zijn jouw activiteiten zichtbaar en kunnen geïnteresseerden zich ook direct aanmelden. - Vacatures
Het ultieme doel van jouw recruitmentsite is natuurlijk nieuwe medewerkers aannemen. Zorg dat jouw vacatures goed vindbaar zijn, overzichtelijk worden weergegeven en dat er gemakkelijk (mobiel) gesolliciteerd kan worden. Heb je veel vacatures (voor verschillende doelgroepen)? Denk dan eens na over een filtermogelijkheid. Dit komt de gebruiksvriendelijkheid van jouw website ten goede. - Contactmogelijkheid
Niets is vervelender dan een vraag hebben en bij niemand terecht kunnen. Zorg daarom voor duidelijke contactgegevens op jouw website, die het liefst op iedere pagina zichtbaar zijn. Werk niet (enkel) met een contactformulier, maar gebruik een chatmogelijkheid en/of zet de contactgegevens (inclusief telefoonnummer) neer van de persoon die antwoord kan geven op de recruitmentvragen van jouw doelgroep. - Conversiemogelijkheid
Nadat je alle informatie overzichtelijk hebt neergezet en de klikpaden kloppen, komt het belangrijkste onderdeel: de conversiemogelijkheid. Jouw gebruikers moeten direct de mogelijkheid hebben om te solliciteren, zich in te schrijven voor jouw event(s) en/of zich aan te melden voor jouw talentpool. Zorg dat deze conversiepagina’s én formulieren alleen de broodnodige invulvelden bevatten. Wanneer jouw doelgroep te veel moet invullen haken ze af. Dit gebeurt eveneens wanneer het formulier niet goed werkt (bijvoorbeeld op mobiele apparaten). Besteed hier aandacht aan en loop geen kandidaten mis.
Breng jouw recruitmentsite naar het juiste niveau
Het belang van een goede recruitmentsite mag duidelijk zijn. Voldoet die van jou al aan de bovengenoemde punten? Stel de optimalisatie niet langer uit en overtuig dat talent van een carrière bij jouw bedrijf. Kijk niet alleen kritisch naar de content, maar ook naar de technische functionaliteiten. Wellicht moet je daar een webbouwer bij betrekken. Weet je niet waar je moet beginnen? Wij kijken graag met je mee en kunnen helpen om jouw recruitmentsite naar het gewenste niveau te tillen. Neem contact op voor een vrijblijvend gesprek.