Social Recruiting: welke kanalen werken het beste?
Geschreven door:
In de moderne wereld speelt social media een enorme rol in ons dagelijks leven. We gebruiken het om in contact te blijven met vrienden, om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws, en ja, zelfs om nieuwe banen te vinden! Voor jou als organisatie is social media dan ook een krachtig hulpmiddel geworden om talent aan te trekken. Dit noemen we ‘social recruiting’ – het werven van kandidaten via social media platforms.
Maar met zoveel verschillende platforms kan het lastig zijn om te bepalen waar je je tijd en energie het beste in kunt steken. Is LinkedIn nog steeds dé plek om professionals te vinden? Of kun je beter creatief aan de slag gaan op Instagram en TikTok? In deze blog geven we een overzicht van de mogelijkheden met social recruiting en bekijken we welke kanalen je het beste kan gebruiken voor welke doeleinden.
De kanalen voor Social Recruiting
Facebook is een online platform (en app), waarop je teksten, beelden of video’s kan delen. Je maakt een bedrijfsprofiel aan, waarmee je volgers kan creëren en zo een community opbouwt om potentiële werknemers op de hoogte te houden van o.a. projecten, evenementen en vacatures van jouw bedrijf. Volgers kunnen reageren met “likes” en “comments” of het bericht delen, waardoor het ook erg interactief is. Ook is er de mogelijkheid om op basis van ingevulde interesse en demografische kenmerken die Facebookleden hebben ingevuld, gericht te adverteren met online ads onder jouw doelgroep. Gezien Facebook dagelijks wordt gebruikt, bereik je talent op een natuurlijke manier.
Instagram is een online platform (en app) dat primair gericht is op mobiel gebruik, waarop je volgers kan genereren met je bedrijfsprofiel. Je kunt tekst, beeld en video’s delen voorzien van hashtags, maar de video- of tekstlengte is beperkt. Het is meer gericht op mooie visuele (en korte) content waarmee je jullie employer brand of juist speciale dingen achter de schermen kunt laten zien. Ook hier heb je de bij Facebook benoemde advertentie mogelijkheid, gericht op jouw doelgroep. Ook Instagram wordt veelal privé gebruikt, waardoor je in het dagelijkse leven van talent stapt.
Deze website (en app), biedt potentieel werkzoekenden de mogelijkheid om een zakelijk netwerk op te bouwen en bedrijven de mogelijkheid om onderdeel te zijn van dat netwerk. Je medewerkers zijn in deze een duidelijk verlengstuk van je organisatie en zelf kun je vanuit een (betaald) bedrijfsprofiel vakinhoudelijke en carrière gerelateerde content of vacatures delen. Dit platform is meer zakelijk gericht en heeft ook adverteerdersmogelijkheden, al is deze optie wel aan de prijs.
Pinterest is een soort digitaal prikbord. In hun profiel kunnen leden verschillende mappen (borden) aanmaken, waarin ze web afbeeldingen of links vastpinnen. Zo kunnen zij inspirerende ideeën verzamelen en deze later gemakkelijk terugkijken per thema. Als bedrijf kun je jouw zakelijke profiel als onderdeel in je employer branding strategie opnemen en vullen met content die voor potentieel werkzoekenden inspirerend of interessant is. Zo is er content te vinden over het werkleven, zoals blogs met tips over solliciteren etc. Toch zien we dat Pinterest voornamelijk privé gebruikt wordt voor hobby’s en interesses en is werk maar een zeer beperkt onderdeel van het platform. Het is eerder interessant voor praktische producten, gerelateerd aan hobby’s. Op Pinterest kun je ook adverteren.
Snapchat
Snapchat is een app waarmee je foto’s en video’s kan maken en delen via je vriendenlijst. Ook kun je ze opslaan en delen via andere media. Er zijn verschillende filters beschikbaar waarmee je mooie en/of grappige beelden kan maken. Als bedrijf kun je zo’n filter aanbieden waarmee je de kans hebt om naam te maken. Er zijn enkele voorbeelden van bedrijven die het onderdeel gemaakt hebben van een wervingscampagne, zoals deze van Pathé.
TikTok
TikTok is een meer recente toevoeging aan het social media landschap. Het is een app waarmee je korte video’s kunt opnemen en op een creatieve manier kan bewerken. Deze kunnen vervolgens worden gedeeld met jouw volgers. Deze app is vooralsnog erg in trek bij de jongere jeugd (15-19 jaar), maar wint ook in de hogere leeftijden aan populariteit. Als bedrijf kan je meedoen aan de trends/uitdagingen, of een kijkje geven binnen jouw bedrijf met korte video’s. Je kunt deze video’s ook weer op andere social media kanalen delen
Twitter is een online platform, waarop mensen zich in een korte tekst van maximaal 280 tekens (‘tweets’) kunnen uitspreken. Er wordt veel gebruik gemaakt van hashtags. Werkzoekenden kunnen personen, bedrijven en hashtags volgen en reageren op tweets. Dit kan als directe reactie of door berichten (al dan niet aangevuld met een eigen mening) verder te delen, ‘retweeten’ genaamd. Veel gebruikt kanaal voor mediafiguren, programma’s en natuurlijk Donald Trump.
Een app waarmee je met een internetverbinding gemakkelijk berichten, foto’s, bestanden of video’s naar elkaar kan versturen. Dit kan één op één in een privégesprek, of met meerdere mensen in een groepsgesprek. Je kan een zakelijk account aanmaken voor je bedrijf waarmee je laagdrempelig met werkzoekenden kunt communiceren en snel vragen kunt beantwoorden. Ook ideaal in een sollicitatieproces of in de berichtgeving en het contact rondom een evenement. Ook kun je met één op één gesprekken op persoonlijke wijze contact onderhouden op de langere termijn.
Youtube
Youtube is een website (met app), waar alles draait om video. Hierop kun je een bedrijfsprofiel inrichten en gratis video’s van je bedrijf plaatsen. Dit kunnen professionele video’s zijn, maar bijvoorbeeld ook vlogs van medewerkers en opgenomen webinars, losstaand of in series. Alle op Youtube geplaatste video’s kun je vervolgens gemakkelijk delen via je website of jouw social media kanalen.
Kies de social media kanalen die bij jou passen
Zoals gezegd, social media kanalen zijn een middel. Zorg dat je werkt vanuit je doel en kies de juiste mix van kanalen, waarmee jij jouw doelgroep op een goede manier kan bereiken. Wij geloven in een multi-channel aanpak, waarbij je niet alleen online kanalen kiest, maar deze ook combineert met offline uitingen. Dit draagt sterk bij aan jouw employer brand. Weet je niet waar je moet beginnen? Neem eens contact met ons op. We sparren graag met je over de mogelijkheden van social recruiting!