Wat is een employer value proposition en wat zijn de voordelen voor jouw organisatie?
Geschreven door: Lisanne van den Kieboom – de Graef
De strijd om (jong) talent is hevig, door het grote vacatureaanbod zijn kandidaten momenteel aan zet. Hoe zorg je er dan voor dat je opvalt? Met behulp van een employer value proposition (kortweg EVP) creëer je een sterke en authentieke positionering. Door middel van een gedegen onderzoek zet jij uiteen wat jou een interessante werkgever maakt en kun jij jezelf onderscheiden van concurrent werkgevers. Zo kan talent een bewuste en vooral blijvende keuze maken voor jouw organisatie.
Wat is een employer value proposition?
Een employer value proposition, EVP, laat zien wat jou zo’n interessante werkgever maakt en vertelt tegelijkertijd hoe je intern gewaardeerd wordt. De EVP komt tot stand door input van bestaande medewerkers en eventuele overige stakeholders, waarbij je de focus legt op een specifieke doelgroep. Het evalueert jou als werkgever en maakt inzichtelijk wat de mix van factoren is, die laten zien waarom jouw medewerkers graag voor je werken. Het vormt de basis voor alle toekomstige arbeidsmarktcommunicatie en speelt daarom een grote rol in het aantrekken van talent, maar ook op de betrokkenheid en retentie van medewerkers. Een goed geformuleerde EVP weerspiegelt het concurrentievoordeel van jouw organisatie en geeft huidige en toekomstige medewerkers een reden om voor je te willen werken.
Hoe wordt een EVP opgebouwd?
Een EVP ontstaat op basis van gedegen onderzoek, bestaande uit drie onderdelen: onderzoek onder huidige medewerkers (passend binnen de doelgroep), doelgroeponderzoek en concurrentieonderzoek. Onderstaand lichten we deze verschillende onderdelen even kort toe en maken we de vertaalslag naar de EVP.
1. Intern onderzoek
Wie kan beter vertellen hoe het is om bij jullie te werken dan jullie eigen medewerkers?! Met een combinatie van kwalitatief- (diepte interviews) en kwantitatief onderzoek (digitale enquêtes) focus je op vijf belangrijke criteria, te weten organisatie, inhoud werk, collega’s, ontwikkelmogelijkheden en arbeidsvoorwaarden. Zo ontstaat er een authentiek beeld van hoe het echt is om bij jouw organisatie te werken.
2. Doelgroep onderzoek
Natuurlijk wil je dat het beeld dat je schetst van jouw organisatie naast authentiek ook relevant is voor de doelgroep die jij aan wilt spreken. Met desk- en field research ga je achterhalen welke zaken jouw potentiële doelgroep belangrijk vindt in een werkgever, baan en werkrelatie.
3. Concurrentieonderzoek
Wanneer iedereen hetzelfde roept is niemand uniek. Daarom is het belangrijk om ook te kijken naar hoe jouw concurrent werkgevers zichzelf positioneren en hiervan een overzicht te maken met punten waarop jullie overeenkomen maar juist ook verschillen.
The sweet spot: EVP
Wanneer je alle speerpunten vanuit het interne onderzoek, het doelgroeponderzoek en het concurrentieonderzoek samenbrengt ontstaat er een sweet spot: jullie unieke EVP. Een unieke boodschap waarmee jullie de organisatie optimaal kunnen positioneren op de arbeidsmarkt én potentieel talent kunnen overtuigen van een carrière bij jullie bedrijf.
Wat zijn de voordelen van een EVP voor je organisatie?
Doordat een EVP gebaseerd is op gedegen onderzoek in plaats van onderbuikgevoel, brengt het direct een aantal voordelen met zich mee voor je organisatie op het gebied van retentie, verwachtingsmanagement, informatievoorziening en kostenbesparing. De belangrijkste voordelen zijn:
• Hogere retentie van medewerkers door hun betrokkenheid en trots om jullie als werkgever te vertegenwoordigen
Door de actieve betrokkenheid van medewerkers gedurende het gehele onderzoek staan zij achter de boodschap en zijn ze gemotiveerd om deze vervolgens extern, als ambassadeurs, uit te dragen.
• Een authentieke positionering die uitstraalt wat potentiële medewerkers kunnen verwachten van een carrière bij jullie bedrijf
Doordat de EVP de ideale samenstelling is tussen intern- en extern onderzoek kun je een eerlijk beeld schetsen van hoe het is om bij jullie bedrijf te werken. Potentiële medewerkers weten daardoor precies wat ze kunnen verwachten en zullen hierdoor langer bij je bedrijf werkzaam blijven.
• Een uniforme boodschap die je kan vervlechten in al je arbeidsmarktcommunicatie en daardoor direct versterkt
Uniformiteit in jouw arbeidsmarktcommunicatie schept duidelijkheid naar je doelgroep. Met een EVP kun je een communicatielijn ontwikkelen, in tekst en beeld, die naadloos op elkaar aansluit. Zo zet je jouw boodschap (steeds) meer kracht bij.
• Lagere wervingskosten door een veelvuldig inzetbaar communicatiefundament waarmee talent een overtuigde keuze maakt voor jouw organisatie
Vanuit de sterke basis die een EVP je biedt hoef je niet continu het wiel opnieuw uit te vinden in de communicatie om jouw doelgroep te overtuigen bij jullie te komen werken.
Aan de slag
We hebben je in deze blog meegenomen in wat een EVP is, hoe het wordt opgebouwd en wat de voordelen zijn voor jouw bedrijf. Wil je meer weten over wat er bij zo’n onderzoek komt kijken, lees dan deze blog. Zo leg je zelf de solide basis voor jouw werkgeversmerk. Heb je vragen of wil je meer weten over hoe wij een EVP onderzoek uitvoeren? Bekijk onze EVP pagina of neem vrijblijvend contact met ons op.