fbpx
HomeBlogsWervingscampagne of toch werving en selectie – Zo kies je!
Recruitment Marketing

Wervingscampagne of toch werving en selectie – Zo kies je!

Wervingscampagne of toch werving en selectie – Zo kies je!

Wij zijn groot voorstander van wervingscampagnes. Met de inzet van employer branding op de juiste kanalen, is dit een effectief middel om kandidaten voor je te winnen. Zeker in de huidige strijd om talent. Met regelmaat zien we bij klanten hoe een doordachte campagne, wervingskosten kan besparen. Maar is een wervingscampagne dan altijd de beste optie? Dat antwoord is simpelweg nee. Wij maken in ons advies altijd de afweging wat voor onze klant de efficiëntste optie is. We nemen je graag mee in dit advies en leggen je in deze blog uit wanneer je beter voor een wervingscampagne of juist voor werving en selectie kan kiezen.

Wanneer is een wervingscampagne dan voordeliger dan werving en selectie?

Om dat toe te kunnen lichten, is het belangrijk om eerst onderscheid te maken tussen de verschillende vraagstukken. Je hebt één of twee kandidaten nodig, je hebt drie tot tien kandidaten nodig of je hebt meer dan tien kandidaten nodig van hetzelfde of in elk geval een vergelijkbaar profiel, zoals te zien in het onderstaande figuur.

Wervingscampagne vs werving en selectie

Je hebt één of twee kandidaten nodig

Wanneer je één of twee kandidaten zoekt, is een werving en selectiebureau een stuk voordeliger. Je betaalt immers een fee per kandidaat, die vaak lager is dan de campagnekosten. Een bijkomend voordeel bij een werving en selectiebureau, is dat ze vaak werken op basis van no cure no pay. Dit kan een stukje onzekerheid én risico wegnemen, omdat je alleen hoeft te investeren als de kandidaat daadwerkelijk geworven is.

Toch kan een wervingscampagne in zo’n geval wel voordelig zijn wanneer jij een zeer specifieke of extreem schaarse doelgroep zoekt. Voor moeilijke profielen worden namelijk ook hogere wervingsfees gevraagd en dan lopen de kosten al snel in de richting of zelfs voorbij de kosten van een campagne. En met een campagne heb je het voordeel dat je niet alleen de actief, maar ook de latent werkzoekende doelgroep bereikt. En juist die latent zoekende kandidaten wil je bewegen, om veen flink aantal sollicitaties te krijgen.

Drie tot tien kandidaten

Now we are talking… want tel die wervingsfees maar eens op. Zelfs met slechts 3 profielen en een redelijke fee van 7000 euro per kandidaat, zit ja al boven de 20.000 euro aan wervingskosten. En voor minder dan dat bedrag, heb je al snel een zeer mooie campagne staan. Kortom, tijd om anders te gaan denken en een doordachte wervingscampagne te overwegen. De voorbereiding kost tijd en geld. Wanneer wij dit doen, pakken we het grondig aan. We doen vooronderzoek, creëren een concept, zetten dit om in tekst en (bewegend) beeld, richten de campagne in en beheren deze actief. Op deze manier overtuigen we de juiste kandidaten en pik jij direct een extra graantje mee doordat de campagne ook jouw employer branding een boost geeft, wat regelmatig leidt tot wervingsbijvangst van kandidaten voor andere functies. Win-win!

Meer dan tien kandidaten

De aanpak met een wervingscampagne in de vorige categorie verschilt niet veel, maar we werven natuurlijk wel voor meer kandidaten! Dit betekent dat het vooronderzoek intensiever is, er meer variatie aan beelden en teksten nodig is en het campagnebudget hoger is. Maar dit is slechts een marginale toename én in vergelijking met de wervingsfees die je uitspaart, is het een peulenschil.

Het kan natuurlijk ook zo zijn dat je verschillende profielen zoekt. Bijvoorbeeld wanneer je jouw organisatie wilt verjongen of omdat er een explosieve opdrachten-groei verwacht wordt. Ook dit kan met een wervingscampagne. In plaats van de profielkenmerken, zetten we in dit geval de gemene deler van de verschillende profielen centraal. De gemene deler kunnen we dan iets personaliseren per profiel in kleinere campagnes, om zo de juiste kandidaten voor de vacatures aan te trekken. Zo spreek je de unieke profielen aan en behaal je toch de nodige schaalvoordelen.

Het verschil tussen een wervingscampagne en werving & selectie

Dat er een verschil is in kosten afhankelijk van het beoogde aantal posities, is al uitvoerig besproken. Maar er zijn nog meer verschillen te benoemen tussen wervingscampagnes én werving & selectie. We zetten deze voor je op een rijtje:

Garantie
Wanneer je kiest voor een werving en selectiebureau, dan werkt deze vaak op basis van no cure no pay. Je betaalt dus alleen als je daadwerkelijk de kandidaat aanneemt. Bij wervingscampagnes betaal je voor de voorbereidingen en voor de campagne. Hier is dus een (voor)investering nodig.

Employer branding
Een voordeel van een wervingscampagne is dat deze uit jouw naam wordt gevoerd en deze dus direct bijdraagt aan jouw employer branding onder jouw doelgroep. Een werving en selectiebureau werkt uit eigen naam, waardoor je geen extra naamsbekendheid opbouwt.

Eigenaarschap
Een werving en selectiebureau is en blijft eigenaar van de kandidaten die ze bij je aandragen, totdat jij de fee afrekent. De kandidaten die via een wervingscampagne binnen komen, zijn in de basis allemaal van jou. Iemand extra aannemen vraagt dus geen aanvullende investering, ook niet wanneer dit op een later moment gebeurt.

Retentie
Bij werving en selectie wordt op basis van de vacature gecommuniceerd. Bij een wervingscampagne wordt employer branding ingezet om de kandidaat te overtuigen. Hiermee wordt jouw employer brand veel uitgedragen en laat je echt zien hoe het is om bij jouw organisatie te werken. Deze kandidaten weten beter waarvoor ze kiezen, wat resulteert in een hogere retentie van medewerkers.

Het verschil tussen werving en selectie en wervingscampagnes

Maak voor jezelf de juist keuze

Heb jij een of twee kandidaten nodig, dan is werving en selectie de beste optie. Niet alleen door de lagere kosten, maar ook doordat je op basis van no cure no pay werkt. Wanneer je dus meerdere kandidaten zoekt, dan is een wervingscampagne de beste weg. Niet alleen omdat het goedkoper is, maar ook door de bijkomende voordelen zoals employer branding, hogere retentie en het feit dat je eigenaar bent van de kandidaten. Twijfel je nog wat voor jou de beste weg is? Wij staan je graag vrijblijvend te woord.

Neem een kijkje op onze dienstenpagina voor meer informatie. Op zoek naar starters? Dan helpen we jou graag met ons dochterlabel Student Factor.

Section conversion background

Intressant artikel? Vergeet niet te delen