fbpx
Bosch

Jaarlijkse aanname van 40 tot 50 alfa-, gamma- en bèta stagiairs

Een samenwerking met Bosch

HomeCasesBosch
Bosch | Recruitment Marketing

Resultaten om trots op te zijn


  • Jaarlijkse werving van 40 tot 50 alfa-, gamma- en bèta stagiairs op verschillende locaties

  • Succesvolle werving van meer dan 25 deeltijd- en duaalstudenten met diverse achtergronden

  • Het invullen van vele traineeship- en startersvacatures met schaarse profielen

Resultaten om trots op te zijn

De uitdaging: succesvolle werving en selectie wanneer je te maken hebt met verschillende locaties, managers en HR afdelingen

Bosch is een complex bedrijf met verschillende technische toepassingen op locaties wereldwijd, maar ook door heel Nederland. Zij opereren onder de naam Bosch, vaak met een toevoeging zoals Transmission Technology, Building Technologies, Rexroth of Automotive Aftermarket, wat de business van die specifieke locatie aangeeft. Hoe help je deze locaties bij hun campus recruitment wetende dat:

  • Die locaties allemaal hun eigen HR-afdeling hebben met volledig andere processen
  • Iedere locatie andere wervingsbehoeften heeft met betrekking tot de campus recruitment doelgroep
  • Het bedrijf op zoek is naar schaarse technische profielen en onterecht kampt met een imago van een ontwikkelaar van enkel huishoudapparatuur en gereedschap

Je werkt met hulp van ons recruitment bureau Student Factor aan een overkoepelende aanpak waarbij je met aandacht voor het Bosch werkgeversmerk, één lijn trekt, maatwerk biedt in de processen en voorziet in de behoeften van alle locaties.

De uitdaging: succesvolle werving en selectie wanneer je te maken hebt met verschillende locaties, managers en HR afdelingen

Het resultaat: een soepel werving- en selectietraject met passende kandidaten voor stageplaatsen, deeltijd/duaalfuncties, traineeships en startersvacatures.

Natural Talent en Bosch werken al jarenlang succesvol samen aan de campus recruitment strategie en employer branding van het bedrijf. Dat komt bijvoorbeeld tot uiting in het organiseren van succesvolle studentenevenementen. De invulling van de campus wervingsbehoefte van de verschillende Boschlocaties verzorgen we in samenspraak met ons dochterbedrijf Student Factor en gaat gepaard met veel persoonlijk contact met HR afdelingen en hiring managers. Met korte lijntjes en kennis van de business hebben we de afgelopen jaren een groot aantal stagiairs, deeltijd/duaal studenten, trainees en starters geplaatst. Resultaten om trots op te zijn:

Jaarlijkse werving van 40 tot 50 alfa-, gamma- en bèta stagiairs op verschillende locaties

De eerste stappen die we zetten, was het creëren van bewustwording voor het oriëntatieproces van stagiairs en het inventariseren van de procesbehoeften in de werving bij HR en hiring managers. Van daaruit werd één strategie uitgewerkt die per locatie en manager gepersonaliseerd kon worden en inmiddels overal is ingevoerd. Sindsdien zijn veel indicatoren omhoog geschoten. Zo is het aantal stageplaatsen toegenomen, hebben de aangeboden opdrachten een grotere meerwaarde, is de kwaliteit van de stagiairs beter en zien we meer doorstroom naar talentpool en vaste functies binnen Bosch. Bovendien zijn de kopzorgen van HR en hiring managers flink afgenomen. Een compleet, succesvol en duurzaam wervingsproces dus, dat toegevoegde waarde biedt en jaarlijks een flinke groep stagiairs bij Bosch laat starten.

Succesvolle werving van meer dan 25 deeltijd- en duaalstudenten met diverse achtergronden

De werving van deeltijd- en duaalstudenten is een speciale tak van sport. Het aantal beschikbare studenten is namelijk ontzettend klein en de werkzaamheden moeten goed aansluiten op de opleidingseisen. Toen we voor Bosch startten met het werven van deze doelgroep, investeerden we daarom in een sterk netwerk, uitstekend begrip van de aangeboden functies en ruime kennis van alle duaal- en deeltijd opleidingen. Door dit vervolgens te combineren met het persoonlijke werving en selectieproces van Student Factor en onze kennis van studenten (persona’s en candidate journeys), konden we keer op keer de juiste kandidaten aandragen. En dat is fijn, want deze vorm van personeel is erg interessant voor Bosch gezien werkstudenten niet in de headcount vallen, veel langer blijven dan stagiairs en tegen lagere kosten functioneren als vaste medewerkers die veel potentie hebben om door te groeien.

Het invullen van vele traineeship- en startersvacatures met schaarse profielen

Het JMP (junior management program) en GSP (graduate specialist program) zijn exclusieve traineeships waar alleen de allerbeste startende technische professionals op passen. De reguliere starters die Bosch zoekt zijn veelal software-, electrical- en mechenical engineers. Voor beide type kandidaten is de concurrentie hoog, zowel in de werving als zodra deze in dienst zijn. Vandaar dat we zoveel focus leggen op het vinden van een sterke match tussen enerzijds de functie en bedrijfscultuur van Bosch en anderzijds de persoonlijkheid en kwaliteiten van de kandidaat. Met succes plaatst Student Factor al jaren trainees en starters, jonge professionals die zich uitstekend ontwikkelen en waarvan sinds de start van onze samenwerking in 2008 nog bijna 90% werkzaam is binnen het bedrijf, vaak op bepalende posities. Precies de waarde die we onze klanten willen bieden.

Wat zegt de klant

Na jarenlang zelf de werving & selectie van stagiairs te hebben gedaan wilden we graag een kwaliteitsslag maken en onze processen efficiënter laten verlopen. Met ons nieuwe proces van Student Factor krijgen managers betere kandidaten voor de opdrachten die zij hebben tegen minder tijdsbesteding. Doordat we ruim op tijd weten wie er komt is ook de onboarding beter.
Bosch Transmission Technology
Dirk Hintzen , HR Business Partner - Bosch Transmission Technology
Al jaren werk ik naar volle tevredenheid samen met Student Factor voor de werving en selectie van deeltijd- en duaal studenten. Dat er een vast contactpersoon beschikbaar is waardeer ik sterk. Het team is in staat om zich goed in te leren in de Automotive branche en de werkzaamheden van ons team. Door het structurele en constructieve overleg dat ik heb, weten ze telkens weer kandidaten te vinden met de juiste competenties. Dat is erg knap gezien de geringe relevante werkervaring die deze kandidaten hebben voor de functies die in mijn team beschikbaar zijn.
Bosch Automotive Aftermarket
Tom Becks , Manager Business Development Benelux - Bosch Automotive Aftermarket
De professionals van Student Factor hebben aan een half woord genoeg, zijn in staat om snel en flexibel te schakelen en staan midden in de studentenwereld. Hierdoor weten ze de juiste potentials in de markt snel voor ons te identificeren. Door de langdurige ervaring met Bosch op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie functioneert het team bovendien als een volwaardige ambassadeur.
Robert Bosch
Benno Theunissen , HR Country Expert Leadership & Development - Robert Bosch
We doen vooral mee om een stuk naamsbekendheid te creëren voor onszelf als werkgever. Bosch is een productmerk en eigenlijk als werkgever niet zo verschrikkelijk bekend. Dus we hebben nog wat te doen in het creëren van naamsbekendheid.
Bosch
Frank Leermakers , HR Expert Resourcing, Rewarding & Remodelling Bosch
Case detail logo

Wie is Bosch?

De Bosch Groep is een wereldwijd toonaangevend technologiebedrijf en dienstverlener. De strategische doelstelling van de Bosch Groep bestaat erin innovaties aan te reiken voor een geconnecteerd leven. Bosch verbetert de levenskwaliteit wereldwijd met producten en diensten die innovatief zijn en enthousiast maken. Op die manier biedt de onderneming wereldwijd “Technologie voor het leven”.

Section conversion background
Heb je vragen over onze klantprojecten of wil je eens sparren over jouw wervingsstrategie? Sebastiaan staat je graag persoonlijk te woord!

Heb je vragen over onze klantprojecten of wil je eens sparren over jouw wervingsstrategie? Sebastiaan staat je graag persoonlijk te woord!