Een samenwerking met de Toekomst van Brabant
Een passende positionering én campagnestijl om dit specialistische traineeship slim in de markt te zetten
Een data gestuurde wervingscampagne die schaars talent overtuigde om te solliciteren op dit nieuwe traineeship
41 kwalitatief hele goede kandidaten, voor 5 posities, die als data- en informatiemanagement trainee aan de slag wilden bij de Brabantse overheid (en uiteraard 5 hires)
De vraag naar talent met een data specialisatie is hoog en groeit ook binnen de overheid. Dat betekent flinke concurrentie. Bovendien is de publieke sector voor deze doelgroep verre van de meest populaire werkgever. Om dit talent toch te vinden én aan zich te binden, wilde de Toekomst van Brabant een nieuw specialistisch traineeship gericht op data- en informatiemanagement lanceren. Voor de eerste lichting willen zij 5 specialistische talenten aannemen. Gezien onze jarenlange succesvolle samenwerking voor het reguliere traineeship, was de stap naar deze uitgebreidere samenwerking snel gemaakt. Samen vlogen we onderstaande uitdagingen vol vertrouwen aan:
Namens de Toekomst van Brabant werkten we aan de vormgeving, positionering, landingspagina en wervingscampagne. Een hele fijne samenwerking met een resultaat waarmee de toekomst zorgeloos tegemoet gegaan kan worden.
Om de doelgroep aan te spreken én te overtuigen van een carrière bij de Brabantse Overheid gingen we op zoek naar authentieke verhalen. Die vonden we in vijf ambassadeurs, allemaal werkzaam binnen de Brabantse overheid op het gebied van data- en/of informatiemanagement. Met hen (en onze persona kennis van de doelgroep) vonden we unieke nuances in de positionering, schoten we sprekend campagnemateriaal in de vorm van foto’s én een video en legden we individuele ervaringen bloot. De persoonlijke én Brabantse touch zorgde voor volop kwalitatief materiaal om mee te schermen. Daarmee was de basis voor een succesvolle campagne gelegd.
Met onze doelgroepkennis in de hand konden we een gerichte strategie voor de wervingscampagne uitwerken, met een effectieve mix van o.a. Google, sociale media en onderwijsinstellingen. Zo konden we in 4 weken tijd, met data gestuurd campagnemanagement, een grote groep specialistisch IT en data talent overtuigen om door te klikken naar onze landingspagina. Daar vonden zij volop aanvullende informatie over het traineeship in de vorm van voorbeeldopdrachten, opdrachtgevers, ervaringsverhalen van ambassadeurs én inzicht in het opleidingsprogramma. Meer dan genoeg om enthousiasme te wekken en met slimme remarketing de juiste kandidaten terug naar het sollicitatieformulier te brengen.
Met een nieuw overheidstraineeship meteen vijf data specialisten aannemen is niet niks. En dan ook nog de vijf opdrachtgevers voldoende talent bieden om uit te kiezen. Maar die keuze was er zeker, met 41 kwalitatief goede kandidaten die voor een gesprek werden uitgenodigd. Uiteindelijk was de selectie door het hoge niveau van de kandidaten een uitdaging. Misschien wel een stuk lastiger dan door onze opdrachtgever verwacht. Een mooie beloning voor een gedegen opgezet traineeship met dito campagne. Vol energie gaat er een groep van vijf data- en informatiemanagement trainees starten bij de Toekomst van Brabant.
Elk jaar in september start er een traineeprogramma in de provincie Noord-Brabant. Een uniek programma waar verschillende overheidsorganisaties aan meewerken: grote en kleine gemeenten, een waterschap en de provincie. Binnen deze organisaties werken generalistische en specialistische trainees van hoog niveau en een aantoonbare “drive” als het om maatschappelijke vraagstukken gaat.