fbpx

Effectieve Recruitment Marketing Campagne Traineeship provincie Utrecht

Een geheel vernieuwde wervingscampagne die resulteerde in de aanname van 15 trainees.

HomeCasesRecruitment Marketing Traineeship provincie Utrecht 2024
Recruitment Marketing Traineeship provincie Utrecht 2024 | Recruitment Marketing

Resultaten

7.800 unieke websitebezoekers
423 sollicitanten voor het traineeship
15 aangenomen trainees

Introductie Provincie Utrecht

Provincie Utrecht werkt keihard om ervoor te zorgen dat iedereen binnen de provincie fantastisch kan wonen, werken en leven. Om bij te dragen aan deze missie, biedt de provincie een tweejarig traineeprogramma, waarin jong talent de kans krijgt om zichzelf zowel als werknemer als persoon te ontwikkelen binnen verschillende maatschappelijke thema’s. Met een combinatie van werken aan opdrachten in de praktijk én een persoonlijk ontwikkelprogramma samen met andere trainees, doet jong talent werkervaring en kennis op en krijgen zij de kans om te groeien naar een reguliere functie binnen de Provincie.

Introductie Provincie Utrecht

Uitdaging

Na het succes van onze eerste wervingscampagne voor provincie Utrecht was het twee jaar later tijd om weer een nieuwe groep van 13 trainees te werven. Met traineeopdrachten die onderverdeeld waren in 4 verschillende thema’s was het wederom een uitdaging om deze op een passende, maar uniforme manier onder de aandacht te brengen van potentiële trainees. Met een vernieuwde huisstijl, vernieuwd beeldmateriaal, optimalisatie van de website én een ijzersterke campagne werd wederom een sterke groep trainees geworven, klaar om aan de slag te gaan met de traineeopdrachten die binnen deze provincie spelen.

Beeldmateriaal dat de aandacht trekt

Voor de werving van de nieuwe lichting trainees is het van belang dat het beeldmateriaal de juiste snaar raakt. In lijn met de update van de huisstijl van provincie Utrecht hebben we nieuwe campagnebeelden gemaakt, waarbij trainees de hoofdrol spelen. Met de juiste opfrissing van het advertentiemateriaal in beelden én stijl konden alle vier de thema’s op een unieke maar ook eenduidelige manier in beeld gebracht worden. Door naast foto’s gebruik te maken van videobites konden we de ervaringen van huidige trainees op een unieke manier presenteren richting de doelgroep. Met deze content wisten we een grote groep met potentiële trainees te enthousiasmeren voor dit mooie traineeprogramma.

Beeldmateriaal dat de aandacht trekt

Aan de slag voor provincie Utrecht

Een nieuwe campagne vraagt om een passende propositie. In lijn met de vernieuwde huisstijl hebben we de campagne ingericht rondom de boodschap “Aan de slag voor provinvie Utrecht”. Met dit concept leggen we de nadruk op de bijdragen die de trainees binnen de verschillende thema’s én bijbehordende opdrachten kunnen leveren.

Deze boodschap hebben we doorvertaald naar de landingspagina, waar we de informatievoorziening meer in lijn hebben gebracht met de behoefte van Generatie Z. Met duidelijke communicatie rondom de verschillende traineeopdrachten, authentieke verhalen én duidelijke klikpaden hebben we ervoor gezorgd dat de gebruikerservaring van de websitebezoekers een flinke boost heeft gekregen. Dit was duidelijk terug te zien in de resultaten:

  • De gemiddelde bezoekduur van kandidaten, tijdens de wervingsperiode was 3 minuten en 30 seconden.
  • Het aantal sollicitanten dat niet voor een specifiek thema koos was slechts 8,5%, waar dit 2 jaar eerder nog 42,8% was.

Een duidelijk bewijs dat we de doelgroep de juiste candidate experience geboden hebben op de landingspagina van het traineeship.

Aan de slag voor provincie Utrecht

Inhousedag en e-housedag

Vanuit de talentpool die we samen hebben opgebouwd liep de inhousedag, met ruimte voor 60 studenten, binnen no-time vol qua aanmeldingen. Om al het geïnteresseerde talent de mogelijkheid te bieden om kennis te maken met provincie Utrecht en haar traineeship, is in overleg met de programmaleiding besloten om een extra e-housedag te organiseren. Door de korte lijntjes en open communicatie die wij met het programmateam hebben, konden we ze binnen korte tijd klaarstomen voor een professioneel event. Met behulp van testruns, duidelijke instructies en de juiste technische ondersteuning kon provincie Utrecht maarliefst 180 potentiële trainees, tijdens dit digitale event, kennis laten maken met alle ins- en outs van haar mooie traineeprogramma.

Inhousedag en e-housedag

Wervingscampagne

De provincie Utrecht zocht deze keer trainee voor 13 verschillende vacatures. Na het succes van de verdeling in verschillende thema’s, tijdens voorgaande wervingscampagne.  Werd deze uitdaging deze keer vergroot met de zoektocht naar specialistische profielen zoals Finance & Control. We namen de eerdere verdeling van de thema’s onder de loep en breidde deze uit van 3 naar 4 hoofdthema’s:

  • Beleid, Bestuur & Recht
  • Klimaat & Energie
  • Mobiliteit & Leefomgeving
  • Finance & Control

Met onze campagne hebben we de focus gelegd op het opbouwen van een pool met talent dat geïnteresseerd is in een van de traineeopdrachten. Met de awarenesscampagne (see-fase) hebben we een talentpool gevuld met 555 geïnteresseerde kandidaten. Zij kregen met verschillende opvolgingsmails de kans om zich als eerste aan te melden voor de inhousedag en e-housedag. Bovendien ontvingen zij een seintje wanneer het mogelijk was om te solliciteren. Een wervingsstrategie die haar vruchten heeft afgeworpen met 90 aanmeldingen voor de inhousedag, 224 geïnteresseerden voor de e-housedag én 423 sollicitanten. De kwaliteit van de kandidaten lag zo hoog dat niet de beoogde 13 trainees, maar zelfs 15 talenten werden aangenomen. Klaar om aan de slag te gaan voor provincie Utrecht!

Wervingscampagne

Wat zegt de klant

Super tevreden over onze plezierige samenwerking met Natural Talent.  Ze hebben in korte tijd een mooie wervingscampagne voor ons traineeship ontwikkeld. De campagne heeft in een lastige arbeidsmarkt geleid tot heel veel sterke kandidaten. Dit overtrof onze verwachtingen. Het team van Natural Talent heeft veel kennis en ervaring met de doelgroep. Ze denken mee, zijn proactief, makkelijk te bereiken en oplossingsgericht. De samenwerking met Lisanne was erg plezierig, ze heeft proactief meegedacht met onze landingspagina en de inhousedag. Wanneer iets niet kon, zorgde zij ervoor dat het wel kon. De korte lijnen, haar professionaliteit en het persoonlijk contact waren hierin erg prettig.
Provincie Utrecht
Klaske Sikkes
Wat hebben we een mooie samenwerking met Natural Talent achter de rug, en wat een fantastisch resultaat hebben we samen behaald! Het was een groot plezier om met jullie samen te werken. We waren op zoek naar 13 trainees, en dankzij jullie inspanningen en expertise hebben we dit doel ruimschoots bereikt. Jullie wervingscampagne leverde indrukwekkende cijfers op:
  • 21.696 advertentieweergaven via Google Search;
  • 2.478 klikken naar de landingspagina, een groei van 341% ten opzichte van een gemiddelde campagne;
  • 423 sollicitaties, een stijging van 27,4% ten opzichte van vorig jaar;
  • Een significante daling van het aandeel sollicitanten zonder themakeuze, van 42,8% in 2022 naar slechts 8,5% dit jaar.
Wat ons het meest opviel, was jullie strategische aanpak en het vermogen om onze doelgroep effectief te bereiken. Dankzij jullie professionaliteit, heldere communicatie en korte lijnen verliep de samenwerking soepel en efficiënt. Het resultaat om trots op te zijn: niet alleen hebben we ons doel bereikt, maar ook hebben we een sterke basis gelegd voor verdere successen. Jullie betrokkenheid en kennis hebben écht het verschil gemaakt. Heel veel dank voor de fijne samenwerking! We kijken ernaar uit om in de toekomst weer met Natural Talent samen te werken.
Provincie Utrecht
Josha Riemens / Martien Westland , Advieseur Werving & Selectie / Ondersteuning traineeprogramma en juniorenprogramma

Voor de statistiekfanaten

555 aanmeldingen voor de talentpool
27,4% meer sollicitaties tov vorige wervingsperiode
75% van de landingspaginaweergaven was mobiel

Meer informatie?

Ben je na het lezen van deze case enthousiast geworden en ben je benieuwd naar onze dienstverlening? Neem dan een kijkje op onze dienstenpagina of lees hier meer over het onderwerp. 

Section conversion background
Wil jij dit ook, of wil je simpelweg even sparren over jouw uitdaging? Laten we kennismaken.

Wil jij dit ook, of wil je simpelweg even sparren over jouw uitdaging? Laten we kennismaken.

Met een bewezen aanpak en een team dat enthousiast voor je klaar staat is slimmer werven nog nooit zo eenvoudig geweest. Sebastiaan helpt je graag.