Recruitment Marketing Traineeship Provincie Utrecht
Een ijzersterke wervingscampagne die resulteerde in niet 17, maar 30 aangenomen trainees.
Een ijzersterke wervingscampagne die resulteerde in niet 17, maar 30 aangenomen trainees.
Provincie Utrecht werkt keihard om ervoor te zorgen dat iedereen binnen de provincie fantastisch kan wonen, werken en leven. Om bij te dragen aan deze missie, biedt de provincie een tweejarig traineeprogramma, waarin jong talent de kans krijgt om zichzelf zowel als werknemer als persoon te ontwikkelen binnen verschillende maatschappelijke thema’s. Met een combinatie van werken aan opdrachten in de praktijk én een persoonlijk ontwikkelprogramma samen met andere trainees, doet jong talent werkervaring en kennis op en krijgen zij de kans om te groeien naar een reguliere functie binnen de Provincie.
De provincie Utrecht had 17 zeer diverse trainee-posities waarvoor ze geschikte hbo- en wo-talenten zochten. Traditionele wervingsmethoden leverden niet de gewenste kandidaten op en het vinden van de juiste kandidaten bleef een uitdaging. Het projectteam besloot hun strategie te herzien en koos voor een innovatieve benadering om op te vallen en potentiële kandidaten te overtuigen van de toegevoegde waarde van het traineeship.
Hoogwaardig beeldmateriaal is van cruciaal belang voor een effectieve online wervingscampagne, vooral wanneer je jong talent met een visuele voorkeur wilt aanspreken. Daarom hebben we een fotoshoot en videoproductie georganiseerd met zes trainees van de provincie Utrecht, die gezamenlijk het gezicht vormden van de nieuwe generatie trainees. Door echte beelden van trainees en een authentieke weergave van de organisatie en haar cultuur kunnen kandidaten zich goed identificeren met het traineeship, wat hun interesse en motivatie om te solliciteren vergroot. Het resultaat zijn beelden die direct de aandacht van potentiële trainees trekken en hen nieuwsgierig maken voor zowel het traineeship als de organisatie.
Een doordacht concept maakt een recruitment marketing campagne voor een traineeship niet alleen effectiever maar ook aantrekkelijker. Voor de provincie Utrecht hebben we de werkcultuur en het traineeprogramma gepositioneerd vanuit de propositie “Samen komen we verder”. Dit concept legt de nadruk op samenwerking, gedeelde doelen en inclusiviteit, bovendien weerspiegelt het de kernwaarden van de provincie. Trainees werken samen met ervaren professionals aan belangrijke projecten en ontwikkelen daarbij hun vaardigheden. Bij de provincie Utrecht groeien trainees samen en zetten ze de eerste stappen in hun carrière.
Dit concept werd de rode draad van de wervingscampagne. We ontwikkelde een landingspagina met authentieke verhalen van trainees die de boodschap ondersteunen en creëerde een eenduidige visuele stijl van alle communicatie-uitingen. Hierdoor werden de waarden van de provincie herkenbaar en aantrekkelijk voor potentiële trainees.
Het traineeship bij de overheid: voor velen een onverwachte keuze. Toch worden kandidaten steeds weer geraakt door het enthousiasme en de passie van overheidstrainees, zelfs degene die dit niet hadden verwacht. Daarom organiseerden we als onderdeel van onze recruitment marketing campagne voor de provincie Utrecht een inhousedag. Hier kregen potentiële trainees de kans te ontdekken waarom een carrière bij de overheid, en specifiek bij de provincie Utrecht, een uitstekende start van hun carrière is.
De inhousedag was een groot succes. In plaats van de beoogde 30 deelnemers, verwelkomden we maar liefst 65 nieuwsgierige talenten. Het feit dat veel van hen later solliciteerden voor het traineeship, laat zien hoe effectief de inhousedag was in het enthousiasmeren van de kandidaten. Missie geslaagd!