fbpx

Traineeship Promotie Trainee Programma Nederlandse Gemeenten (TPNG)

Met plezier hebben wij een flexibele wervingscampagne opgezet voor het Trainee Programma Nederlandse Gemeenten (TPNG). Deze campagne, verspreid over twee wervingsperiodes, resulteerde in 16 trainees die als projectleider aan de slag zijn gegaan bij een gemeente naar keuze. Daarnaast zijn ook 8 starters direct in dienst getreden bij een gemeente en nemen zij vanuit die positie deel aan het traineeship.

HomeCasesTraineeship Promotie TPNG
Traineeship Promotie TPNG | Recruitment Marketing

In twee wervingsperiodes hebben we de volgende resultaten behaald:

Een groot aantal van 461 sollicitaties
172 aanmeldingen voor zowel e-house- als inhousedagen
16 sterke trainees die met plezier aan de slag zijn gegaan

Introductie TPNG

Het Trainee Programma Nederlandse Gemeenten werft trainees voor 230 aangesloten gemeenten die deel uitmaken van de VPNG, een netwerk gericht op kennis- en ervaringsuitwisseling binnen gemeentelijk management. Dit traineeprogramma is in 2023 gelanceerd met als doel talentvolle trainees te werven voor projectleidersrollen binnen het fysieke domein van gemeenten. Na afronding van het éénjarige programma is er de mogelijkheid om bij een goede match door te stromen naar een vaste aanstelling binnen de betreffende gemeente. Trainees doen tijdens het programma ervaring op met diverse projecten en worden begeleid door ervaren projectleiders, waardoor ze een waardevol netwerk opbouwen.

Introductie TPNG

Uitdaging

Het werven van minimaal 8+ trainees per jaar verspreid over heel Nederland was een uitdaging, vooral gezien het nieuwe karakter van het traineeprogramma. Voor deze campagne moesten we een nieuw concept ontwikkelen, een nieuwe website opzetten en nieuw beeldmateriaal creëren. Kortom, er was genoeg werk aan de winkel.

Concept & Beeldmateriaal

Samen met de opdrachtgever begonnen we met het ontwikkelen van een naam, een logo en de basis voor het traineeprogramma. We wilden een visuele identiteit creëren die de waarden van het programma weerspiegelt: professioneel, toegankelijk en innovatief. Dit omvatte niet alleen het ontwerp van het logo, maar ook het bepalen van de kleuren, lettertype en stijl die zowel de professionaliteit als de energie van jonge talenten uitstraalt. Vervolgens hebben we de unieke kenmerken van het programma in kaart gebracht en vertaald naar een advertentiestijl die aansluit bij de doelgroep. Hierbij hebben we een balans gevonden tussen professionaliteit en een toegankelijke, persoonlijke benadering. Om dit visueel te versterken, organiseerden we een fotoshoot waarbij we de rol van de projectleider en de impact die zij maken duidelijk in beeld brachten.

Concept & Beeldmateriaal

Een nieuwe website

Voor de website wilden we een platform creëren dat inspireert en enthousiasmeert. Met de expertise van een WordPress-programmeur uit het TPNG-team hebben we een site ontwikkeld die potentiële trainees meeneemt in de wereld van het traineeprogramma en de rol van projectleider binnen gemeenten. De beelden van de fotoshoot gaven de website een frisse, herkenbare look & feel. We monitoren continu het gedrag van bezoekers met behulp van datatools om de gebruikerservaring te optimaliseren en zo de website nog aantrekkelijker te maken voor nieuw talent.

Een nieuwe website

Inhousedag & E-housedag

Gedurende de twee wervingsperiodes hebben we ook e-house- en inhousedagen georganiseerd om potentiële trainees persoonlijk kennis te laten maken met het programma. Deze evenementen boden deelnemers de kans om hun vragen te stellen en te horen van huidige trainees en projectleiders. Met jaarlijks ongeveer 70 deelnemers waren deze dagen zeer succesvol, en een groot aantal van hen besloot daarna te solliciteren. Dit geeft wederom aan dat deze (online) evenementen zeer geschikt zijn om kandidaten van meer informatie te voorzien waarna ze vervolgens overgaan tot solliciteren. Een aanrader!

Inhousedag & E-housedag

Werving

Het vinden van geschikte trainees verspreid over heel Nederland, zonder vooraf te weten welke gemeenten interesse hadden, was een uitdagende taak. Onder andere gemeenten zoals ’s-Hertogenbosch, Haarlem, Den Helder en Eindhoven deden uiteindelijk mee aan het programma. Door middel van gerichte, plaatsspecifieke campagnes op online platforms zoals Facebook, Instagram, LinkedIn & Indeed hebben we kandidaten geënthousiasmeerd en het aantal sollicitanten gemaximaliseerd. Door korte lijntjes met de organisatoren van TPNG konden we flexibel inspelen op de wervingsbehoeften en het budget efficiënt inzetten. Deze aanpak resulteerde uiteindelijk in 461 sollicitanten over twee wervingsperiodes, een indrukwekkend aantal gezien het feit dat het programma pas twee jaar bestaat. Wij kijken uit naar een mogelijk volgende wervingsperiode.

Werving

Wat zegt de klant

"Natural Talent heeft ons overtuigd met hun uitgebreide ervaring in het werven van trainees en hun innovatieve benadering. Wat hen echt onderscheidt, is hoe zij kandidaten enthousiast weten te maken, wat direct terug te zien is in de kwaliteit van de aanmeldingen. Het werken met Natural Talent voelt als een echte, gelijkwaardige samenwerking. Ze bieden waardevolle inzichten, denken actief mee in elke fase van de campagne, en geven duidelijke feedback gebaseerd op hun expertise en data. Bovendien waardeer ik de flexibiliteit die zij bieden; ik weet dat ik altijd op een uitstekend resultaat kan rekenen."
TPNG
Enrico Kraijo , Programmamanager

Voor de statistiekfanaten

1,7 miljoen weergaven van advertenties aan de doelgroep
31.000 bezoeken aan de website door potentiële trainees
8 extra posities ingevuld naast het traineeship
Section conversion background
Wil jij dit ook, of wil je simpelweg even sparren over jouw uitdaging? Laten we kennismaken.

Wil jij dit ook, of wil je simpelweg even sparren over jouw uitdaging? Laten we kennismaken.

Met een bewezen aanpak en een team dat enthousiast voor je klaar staat is slimmer werven nog nooit zo eenvoudig geweest. Erik helpt je graag.